torsdag, december 29, 2011

Jul i Jum-jum

Lilljulafton
Då var julhelgen till ända, kvar återstår Nyårsfirandet i lilla Sövestad. Men först lite om hur vi firade jul.

Vi begav oss natten till lill-julafton upp mot Uppsala och Jumkils-hemmingbo. Det började tufft då det var en tokdimma som förföljde oss ända upp till Markaryd. Resten av resan gick bra, men gu va trött jag var. Hade sovit 3 timmar natten innan så jag hade i princip vart igång i nästan 2 dygn innan vi kom fram. När vi kom fram blev det frukost en vända innan jag ursäktade mig då jag var tvungen att sova ett par timmar till. Min kära make som kört hela vägen höll ut lite längre men däcka senare på eftermiddagen istället.

Det var mamma Sara (svägis) och lilla Melvin som kom upp och välkomnade oss och jag måste säga att Melvin var ju det sötaste jag sett på länge. Varken jag eller maken hade träffat honom sen han kom till världen ... iaf inte IRL. Vi har visserligen videochattat med Sara och Melvin men det var ju inget mot att få krama å gosa med honom på riktigt. Marcus fick lite senare på förmiddagen testa att mata Melvin och det funkade hur bra som helst.


Lill ljulafton fortskred med de sissta förberedelserna inför julafton. Sen avslutades kvällen med lite mys framför tv:n i form av uppesittarkväll med Bingolotto. Magnus (Saras make) lyckades vinna 200:- och jag slog till med 100:-. Att jag och Magnus sedan ringde upp pengarna i hopp om en bil eller låda e ju en annan sak. :P

Julafton
Dagen började lite slött då både jag och maken lyckades med konststycket att ta sovmorgon ända fram till halv 10. Det är inte ofta vi sover så länge men det var iof. inte så konstigt efter den långa resan upp igår. Efter frukost och ha mornat sig lite tog jag och svägis Melvin på en liten proemenix så att Melvin fick sova lite i lugn och ro och kunde va på bästa humör inför kvällen då det vankades fler julfirande gäster.

Efter promenixen så var det dax att göra sig iordning och en liten stund senare kom mina föräldrar och min lilla syster Helene från Vallentuna efter att behövt lite vägledning både en och två gånger. Det var så kul att se dem igen :) Mamma var ju nere på en liten skånevisit när jag var sjukskriven efter operationen men Pappa å Syrran hade jag inte sett sen i sommras. Lite extra plus i kanten att de såg mina framsteg med viktminskningen.

Det blev en massa mat som smakade mumms, vi fick inte ens fram all mat men det fanns ju att välja och vraka över¨ändå. Efter maten kom även Magnus föräldrar innan det var dags för julklappsutdelning. Mest poppis var lilla Melvin som fick hur många paket som helst. :) Jag blev extra glad över presenterna från mina föräldrar (en symaskin) och svärmor´s (ett presentkort på Lis mode i Ystad) men bäst var nog makens fina present som var ett par örhängen som matcha till det halsband han köpte till mig på min födelsedag (å jag som hade önskat mig smycken), ja iof alla mina julklappar var iof bra fick både det ena och det andra som kom väl till pass (får ta en bild på dem sen). Maken som tydligen önskat sig presentkort på Elgiganten till oss av "sin" familj då vi ska köpa en ny tv (???) fick ett par sådana så det blir väll till att lägga undan om han inte hittar några dataprylar han vill ha först ;) *retas*

Julfirandet avslutades lite senare framåt kvällen, mina föräldrar och syster yster begav sig hem till Vallentuna och Magnus föräldrar hem till sig. Det blev lite filmmys framför tvn och de dukades fram en massa snask. Själv fick jag hålla mig till clementinerna och vindruvorna. Det är fortfarande svår att se alla andra trycka i sig både det ena och det andra ... vissa helger eller tillställningar har jag ju kopplat till i princip matfrosseri så det blir lite konstigt nu. Men det gick bra ändå, jag behöver ibland höra ett nej innan huvudet kan koppla att jag ska låta blir t.ex. godiset så jag frågar ALLTID maken innan å han är ALLTID lika snabb med att säga nej. Å det älskar jag honom för, har tyvär inte tillräckligt starkt psyke att klara det helt själv (annars hade jag ju inte sett ut som jag gör).

Passar på att lägga upp en mindre smikrande bild på mig som mamma tog medan vi åt, inte så kul då den är tagen underifrån men det syns iaf att jag börjat min viktnedgång rätt bra. Fick förresten en ny våg av mammsingen med en massa finesser, testade den och vågen visade på -45 kg gissa om jag blev glad. :) Jag har ju ett mål med denna viktnedgång och ett par delmål dessförinnan. Det blir en tuff vår men jag ska nog klara det.

/Nettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar